Category: KESIHATAN

Restoran Cuci Pinggan Guna Air Lopak Kotor

Restoran Cuci Pinggan Guna Air Lopak Kotor

KUASA media sosial bukan sekadar boleh melariskan jualan, tetapi berupaya menutup perniagaan jika dakwaan dibuat adalah benar.

Pengurusan restoran makanan daun pisang di Bangsar di Kuala Lumpur, Raj’s Banana Leaf, mengakui beberapa entri dan gambar memaparkan pekerja mencuci pinggan menggunakan air lopak di tepi jalan di belakang sebuah premis adalah kakitangannya.

Malah, rakaman video selama 29 saat memaparkan kumpulan pekerja terbabit mencuci pinggan dengan air lopak itu tular di media sosial.

Pihak pengurusan premis berkenaan turut memohon maaf menerusi akaun Facebook rasminya berhubung insiden itu.

“Kami ingin memohon maaf berhubung kejadian pekerja baharu kami (mencuci pinggan menggunakan air lopak) di premis kami di Bangsar, baru-baru ini.

“Ini tidak pernah berlaku dan tidak sepatutnya berlaku.

“€œKami memberi jaminan Raj’s Banana Leaf sentiasa lulus dalam pemeriksaan kesihatan yang diadakan secara berkala.

“€œKami berasa kesal dengan tindakan kakitangan baharu kami dan menyedari perbuatan mereka tidak boleh diterima,” kata kenyataan itu.

Seiring permohonan maaf itu, Raj’s Banana Leaf mengumumkan untuk menyediakan juadah buka puasa percuma di cawangannya di Bangsar pada 31 Mei ini, dari 7.30 malam sehingga 9.30 malam.

Pengurusan restoran memberi jaminan akan mengawasi dapur mereka dengan teliti, sambil menambah aspek kebersihan sentiasa menjadi keutamaan.

Raj’s Banana Leaf turut menegaskan sudah mengambil tindakan terhadap pekerja terbabit dan kejadian itu tidak akan berulang.

Memahami kebimbangan diluahkan pelanggan, Raj’s Banana Leaf berharap orang ramai memberi mereka peluang untuk terus menyajikan hidangan pada masa akan datang.

Sementara itu, sebuah portal tempatan, TwentyTwo13, melaporkan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Mhd Amin Nordin Abdul Aziz, berkata restoran itu akan ditutup bermula esok.

“€œSaya akan mengarahkan pegawai Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar menyita premis itu esok.

“Ia akan ditutup sehingga mereka mematuhi semua peraturan,” katanya dipetik oleh laporan itu.

Sumber: Harian Metro

9 Tips Kekal Cergas Dan Bertenaga di Bulan Ramadhan

9 Tips Kekal Cergas Dan Bertenaga di Bulan Ramadhan

  1. Melewatkan waktu sahur, kerana glukos (sumber tenaga) daripada karbohidrat yang dimakan pada waktu sahur akan tahan lebih lama.
  2. Ambil makanan yang lambat dihadam ketika waktu sahur seperti nasi, capati, roti jagung, oat, bijirin, roti mil, sayur, dan buah-buahan. Makanan ini mengandungi karbohidrat yang kompleks dan serat yang akan berada dalam perut dalam jangkamasa yang lama dan melambatkan rasa lapar.
  3. Lebihkan makanan yang cepat dihadam ketika berbuka, seperti roti putih, kuih-muih, jus buah, sup dan bubur. Makanan nie mengandungi kandungan gula dan karbohidrat yang cepat dihadam.
  4. Ambil 3-4 biji kurma sewaktu berbuka. Selain makanan sunnah ia mengandungi gula, serat, karbohidrat serta zat galian yang baik untuk kesihatan. Kurma dapat memberikan tenaga dengan segera yang diperlukan oleh badan kita setelah seharian penat berpuasa.
  5. Elakkan makan bergoreng dan berlemak. Makanan ini menyebabkan ketidakhadaman dan senang berlakunya pedih ulu hati.
  6. Kurangkan makanan manis. Makanan manis tidak dapat disimpan lama kerana dihadam terlalu cepat dan hanya akan membuatkan kita cepat berasa letih.
  7. Tingkatkan pengambilan air. Minum 2 gelas air sewaktu berbuka, ini termasuklah jus buah-buahan atau susu rendah lemak. Minum 2-3 gelas air putih sebelum tidur, Minum 2 gelas air putih sewaktu sahur.
  8. Elakkan makanan berempah dan pedas. Makanan ini akan merangsang pengeluaran terlalu banyak asid gastrik. Meraka yang mempunyai masalah gastrik eloklah mengelakkan makanan sebegini.
  9. Elakkan minuman berkafein dan air berkarbonat kerana minuman ini akan menyebabkan kita lebih kerap membuang air dan mempercepatkan kehilangan cecair dalam badan.
Tips Kurus 20kg di Bulan Ramadhan

Tips Kurus 20kg di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum,

Salam Ramadhan buat semua…hari ni saya nak share tips macamana nak kuruskan badan cepat sikit di bulan Ramadhan yang mulia ni. Masih x terlambat lagi sebab baru tujuh hari berpuasa…ada 3 minggu lagi nak amalkan tips ni dan dapat tengok hasilnya…ok la kan sambil-sambil puasa dapat pahala dan dapat kurus..:)

Ada banyak tips ni…kalau x boleh buat semua, buat la mana yang mampu..hihi jangan sampai merosakkan diri ye…J

  1. Semasa sahur amalkan makan pisang dan betik atau buah yang kaya dengan vitamin C sebab makanan ni agen pelawas yang baik, so, masa pagi pagi tu proses pembuangan akan berjalan seperti biasa…x de la aktiviti pagi harian tu tergendala disebabkan puasa..dan kita akan cepat kurus bila semua dah di buang dan xde makanan lain yang masuk untuk 10-13 jam selepas tu.
  1. Masa sahur juga ambil makanan yang berserat seperti oat adalah contoh terbaik. Ia bukan sahaja menyerap air dan membantu kita cepat kenyang  malah ia juga melambatkan proses tubuh dari berasa lapar.
  1. Jangan makan terlalu banyak semasa berbuka puasa…paham la lapar kan, tapi makan terlalu banyak pun akan menyebabkan kita lebih letih..ingat tau! Memang paling susah…
  1. Amalkan minum air kosong. Means tak bergula, x bergas, x berkaler ,xberkafein dan x berais! Ni pun susah lebih-lebih lagi kalau kena berebut…padahal minum air kosong pond a ok..betul ni tau!
  1. Makan kurma…ni paling susah untuk saya sebab saya x makan kurma. Gula yang terkandung dalam kurma tu dikatakan mudah ditukarkan menjadi tenaga dengan segera dan mengandungi pelbagai vitamin dan serat yang ternyata baik untuk mengekalkan keperluan zat pemakanan sepanjang hari.
  1. Elakkan makanan berempah dan pedas sebab ia boleh menyebabkan gastric dan sakit perut.
  1. Elakkan makan lewat…kadang2 lepas terawikh, kita nak makan lagi sebab masa berbuka tu rasa tak puas makan…jangan tau, makan lewat lagi cepat gemok! Minum je…hihihi..mcm zalim lak rasa masa tulis ni..:)
  1. Elakkan makanan lemak dan kabohidrat dalam menu berbuka puasa…yang ni biasalah kan..kalau x puasa tapi nak kurus pun mmg nil ah makan dia..xleh lemak2 ni eh…no no no!
  1. Amalkan juga aktiviti senaman yang ringan…dalam 30 minit sehari ok lah kot..tengok2 gak la kalau x berdaya tu x payah la..hihi
  1. Positifkan diri untuk buat target kita. Tapi yang realistic la dok..so kalau ada target barulah kita bersemangat nak cuba tips2 ni semua.
AIR POTONG LEMAK NI KEMPISKAN PERUT DAN HILANGKAN BERAT 2KG SEMINGGU, JOM COBA!

AIR POTONG LEMAK NI KEMPISKAN PERUT DAN HILANGKAN BERAT 2KG SEMINGGU, JOM COBA!

Kalau waktu makan memang tak ingat apa, semua makanan nak masuk mulut. Padahnya perut akan rasa tidak selesa dek kerana buncit! Sebenarnya buncit adalah berkaitan dengan penjagaan makanan dan disiplin ketika menjamah makanan, nak selesaikan masalah lemak makin melekat ini anda boleh ikut petua yang dikongsikan oleh Farizan Aualudin ini…

Hari ini hakak nak ajar buat air kempis perut yang diajar oleh member baik saya seorang pemilik spa. Apa yang penting mudah, sedap dan berkesan. Sila amalkan 2 kali sehari:

  • Pagi sebelum sarapan
  • Malam 1 jam sebelum tidur

Air buang lemak ini dapat bantu korang hilangkan berat 2kg semingu! Tak percaya?? Jom amalkan!

Bahan-bahan:

  • Halia 2 inci di mayang
  • Serai 4 batang di titik
  • Lemon sebijik dipotong bulat
  • Cengkih 10 batang
  • Kayu manis (cassia)
  • Madu sebagai pemanis

Cara nak buat:

1. Masukan semua bahan-bahan dalam periuk bersama 1 liter air kecuali madu tak payah masukkan. (nak minum nanti baru letak ya)

2. Bring it to boil bak kata omputih, didihkan sampai kuar warna kayu manis tu macam keemas-emasan gitu.

3. Dah kuar warna tu korang dah bole tutup api dan sejukkan, kalo nak minum terus pun lagi elok. Yang lebih-lebih tu korang boleh simpan untuk diminum hari-hari mendatang!j Hanya tambah air panas je.

4. Ini lah hasilnya saya tambah lagi 1 hirisan lemon dan 1 sudu madu untuk pemanis!

5. Jom minum untuk kurus! Slain sedap air ini juga ade hint of refreshing gitu!

Sumber: mingguan wanita

5 Warna Keputihan Yang Harus Wanita Ambil Tahu . Silap-silap Boleh Mandul !!

5 Warna Keputihan Yang Harus Wanita Ambil Tahu . Silap-silap Boleh Mandul !!

Tanda-tanda penyakit akibat daripada keputihan boleh diamati menerusi ciri dan warna lelehan yang keluar apabila keputihan berlaku. Namun, perlu diketahui bahawa bukan semua lelehan yang keluar itu merupakan tanda penyakit.

Dalam kebanyakan kes, masalah keputihan yang kerap berlaku kepada para wanita adalah disebabkan oleh pembiakan kulat dan ianya termasuklah wanita yang sedang hamil. Namun, apabila masalah menjadi lebih kronik, pemeriksaan perlu dilakukan kerana dikhuatiri ia mempunyai kaitan dengan masalah kencing manis ketika hamil. Bagi wanita yang tidak hamil, keputihan lazimnya berlaku sewaktu stres ataupun ketika imuniti tubuh menjadi lemah.

Tahukah anda keputihan yang melampau boleh menyebabkan masalah kehamilan???

Berikut adalah antara warna-warni lelehan yang perlu diberi perhatian:
1. Jernih

Sekiranya, lelehan yang dialami berwarna jernih dan banyak lendir tetapi tidak berbau, anda tidak perlu risau. Keadaan ini merupakan sesuatu yang normal. Lazimnya, lelehan daripada warna seperti ini akan keluar dua minggu sebelum haid, sekitar waktu subur atau apabila hormon estrogen berlebihan ataupun stres malah keputihan seperti ini turut sering dialami juga oleh kebanyakan wanita hamil.

2. Putih

Lain pula halnya jika lelehan yang keluar berwarna putih, berair dan berbau busuk. malah, jika kegatalan di sekitar kemaluan dialami dan disertai dengan rasa sakit ketika membuang air kecil maka kemungkinan besar anda mengalami jangkitan yang disebabkan oleh sejenis kulat dikenali sebagai candida albicans. Kulat ini sememangnya paling sering hinggap di bahagian intim wanita dan akan membiak dengan cepat apabila pH tidak seimbang.

3. Putih Pekat

Sekiranya lelehan yang keluar kelihatan seperti susu pekat, melekit, sangat banyak dengan bau yang tidak begitu menyenangkan, berkemungkinan berlaku radang pada serviks dan vagina. Dalam keadaan tertentu terutamanya ketika keadaan menjadi lebih teruk, rupa lelehan itu akan kelihatan seperti tairu. Untuk makluman anda, masalah ini sebenarnya turut berpunca daripada jangkitan candida albicans.

4. Coklat

Lelehan yang berwarna coklat, berair, sangat banyak dan lembap merupakan petanda anda mengalami masalah gangguan pembuluh darah pada serviks atau endometriosis. Warna coklat tersebut timbul akibat perdarahan seperti keguguran, haid tidak teratur ataupun darah segar yang apabila kering bertukar warna menjadi coklat.

5. Merah muda

Bagi anda yang mungkin mengalami lelehan yang berwarna merah muda, cair, sangat banyak tetapi tidak berbau maka berkemungkinan berlaku jangkitan bakteria yang tidak khusus. Biasanya keputihan ini berlaku selepas bersalin. Selain daripada itu, ia juga mungkin haid, pendarahan di pangkal rahim, faraj atau dalam rahim. Antara lain, gejala ini turut timbul ketika anda mengalami masalah hormon estrogen berlebihan.

Antara Beberapa Tips Pilihan Yang Baik Jika Di Amalkan

-Elakkan dari pengunaan sabun, gel dan sebagainya. Hanya gunakan air suam bersih bagi mencuci bahagian luar faraj, atau gunakan pembersih peribadi khas yang ada pH3.8-4.2

-Elakkan menyembur dengan air kedalam faraj ianya boleh menganggu keseimbangan flora bakteria didalam faraj dan boleh menyebabkan jangkitan

-Selalu keringkan dahulu faraj sebelum memakai seluar dalam dan jangan sesekali memakai seluar dalam yang lembab untuk jangka waktu yang lama

-Hindari dari memakai bedak di kawasan kemaluan disebabkan partikel-partikel halus yang mudah terselit dicelah kulit boleh mengundang bakteria bersarang

-Pastikan kerap menukar pad sewaktu haid dan elakkan pengunaan yang terlalu lama

-Gunakan alas seluar dalam (panty liner)jenis “unscented” dan yang dapat mengalirkan udara untuk mengurangkan lendiran dan radang pada kemaluan. Elakkan wangian dan pencuci antiseptik kerana perbuatan ini hanya akan memburukkan keadaan.

-Pastikan mencuci dubur selepas membuang”hajat”dilakukan dengan betul iaitu sapu dari depan tolak kebelakang,ini boleh mengelakkan bakteria di dubur seperti e coli atau cacing kerawit masuk kedalam lubang faraj atau kencing

-Cuba sedaya upaya untuk mengamalkan diet bersumberkan bakteria baik seperti yogurt, yakult, sayuran hijau, sayur bendi sekurang-kurangnya sekali seminggu bagi menguatkan pertahanan tubuh dari diserang mikroorganisma patogen.

http://syokcariduit.blogspot.my/2016/12/5-warna-keputihan-yang-harus-wanita.html

AWAS!! Ini Ciri-ciri Produk Kosmetik Yang Ada Mercury. Paklong Tak Mahu Sebut Jenama Mana tapi Cuba buat Ujian Ringkas Ini.

AWAS!! Ini Ciri-ciri Produk Kosmetik Yang Ada Mercury. Paklong Tak Mahu Sebut Jenama Mana tapi Cuba buat Ujian Ringkas Ini.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera~

Entri kali ni tentang kecantikan,sapa yang xnak cantik kan.
Maybe ramai lagi d luar sana yg masih belum tau tentang kosmetik bermercury ni kan.Marila kita sama2 saling share untuk kebaikan.Xrugi pun.

Sebelum tu kita check dis out.Bahaya2 daripada penggunaan kosmetik yang ada mercuri:

-Kanser (Kanser kulit,kanser payudara,kanser payudara)
-Meningkatkan potensi untuk dapat penyakit hilang ingatan(nama sendiri pun xingat kang)
-Kegagalan buah pinggang untuk berfungsi(mercuri menyerap masuk ke dlm kulit then masuk ke dalam darah bawak ke buah pinggang ,berkumpul kat situ..habis rosak buah pinggang ).Lagi satu bau air kencing kuat cam bau logam adalah salah satu tanda wujudnya mercury dlm badan kite.
-Parkinson(penyakit saraf).Nampak x betapa bahaya nya mercury ni,fungsi2 penting dalam badan habis rosak.

Move on kepada ciri2 kosmetik yang ada penggunaan mercury ni plak.

1)Melekit-lekit.Sapu kat muka pun bkn main susah nak ratakan.

2)Tidak Homogen.Kalau kita biarkan krim tu,akan nampak lapisan minyak terpisah dari lapisan yg padat.

3)Kulit putih segera.Tagline kulit cerah dalam penggunaan seminggu,nampak beno nipunya.Pakai banyak merkuri memangla laju je kulit putih.Putih nye plak lain mcm,bukan putih natural.Biar lambat putih asalkan selamat.

4)Xda langsung jerawat nak tumbuh.Jangan cepat happy bila ni terjadi.Sebenarnya kulit epidermis(lapisan kulit yg paling ats sekali) dah rosak.Kulit dah ROSAK tu dah hilang protein dan melanin yg sgt la penting untuk melindungi kulit dari sinar uv.Dan kenapa jerawat dah xnak tumbuh adalah sebab kuman/bakteria pun xsudi nak duduk tempat yg dah rosak.Nyamuk pn buat derk je.

5)Bau logam.Merkuri ialah logam berat yg berbentuk cecair.So bau logam bau dia kuat menyengat,kalau wangi pun maybe dia dah dicampur dgn parfum(pewangi).

6)Warna kebiasaanya berwarna putih-kuning.Krim siang kuning,krim malam putih.Tapi xsemua lah produk nak ckp ada merkuri,tapi wajib diragui.So google sebelum nak try2 guna produk kosmetik.

7)Berkilau blink2.Tekstur kosmetik yg ada mercury ni berkilau2,kilat2 sikit.Cuba tengok kat kulit lepas pakai tu ada x kilat2.Ingat! mercury adalah logam sbbtu dia berkilat.

8)Bila stop pakai,bintik2 tumbuh kat muka,gatal2.Lama2 kulit jadi kehitaman dan kusam lebih teruk daripada sebelumnya.

9)Kulit sensitif dengan matahari.Kena matahari kejap je pun dah merah dan rasa terbakar.

mercury

Ujian Ringkas.( dari blog dr.zubaidi )

-Sapukan cincin emas(pastikan yg tulen yo) dengan krim yang kita nak test tu.Gosok2 ler cincin dengan krim tu.
-Kalau produk tu bermercury,krim tu akan bertukar warna kelabu.Semakin gelap kaler yg terhasil,semakin banyak mercury yg digunakan dlm produk tu.

okey.Take care.Weeee wooo weee.

diambil dr blog anak gadis yg amat comel ni , memang boleh buat menantu !!
http://pinkylaptop.blogspot.my/2013/11/awasciri2-kosmetik-yang-ada-mercury.html
Cara menghilangkan sakit kepala dalam masa 5 minit tanpa makan Panadol !!

Cara menghilangkan sakit kepala dalam masa 5 minit tanpa makan Panadol !!

Apabila anda mengalami sakit kepala dan ubat yang perlukan tidak berada dalam tangan anda, situasi ini membuatkan anda sedikit kecewa. Tetapi, terdapat cara saintifik yang dapat meredakan sakit kepala yang dipanggil akutekanan (acupressure).

Kami akan berkongsi dengan anda tentang teknik ini yang dapat menghilangkan sakit kepala secara efektik dan cepat.

Akutekanan ialah satu jenis urutan, keberkesanannya disahkan oleh beberapa kajian saintifik. Akutekanan ini juga secara semula jadi, adalah satu bentuk akupuntur dan refleksoterapi, tetapi ia tidak memerlukan pengetahuan perubatan yang khusus.

Cara mengurut titik akutekanan

Pertama, anda perlu berada dalam posisi yang selesa dan dalam keadaan tenang. Urutan ini tidak mengambil masa yang lama: antara 30 saat hingga satu minit secara purata.

Urut satu titik dengan tekanan yang lembut atau dalam pergerakan membulat. Kebiasaannya, sakit kepala akan hilang ketika urutan atau 5-10 minit selepas urutan.

Terdapat 6 titik utama untuk menghilangkan sakit kepala


Titik mata ketiga, atau Yintang, berada di antara kening yang mana laluan hidung melintasi dahi. Titik ini juga bertanggungjawab untuk menghilangkan mata letih.

Titik simetri ini terletak di kawasan dalam kening. Dengan mengurut bahagian ini, ia juga dapat melegakan hidung berair dan meningkatkan ketajaman mata. Urut selama 1 minit dengan menekankan atau pergerakan secara membulat.

Titik ini terletak di kedua-dua sisi lubang hidung yang selari dengan mata. Untuk mencari titik ini, rasakan lekuk di bawah tulang pipi. Ia dapat membantu membuka sinus (ruang pada tulang di muka, belakang dan atas hidung), mengurangkan sakit kepala dan sakit gigi, dan melegakan tekanan.

Titik ini terletak di belakang kepala di bahagian tengah, antara telinga dan permulaan tulang belakang. Dengan mengurut titik ini dapat membantu melegakan hidung yang tersumbat, sakit pada mata dan telinga, sakit kepala yang teruk, dan migrain.

Titik Shuai Gu terletak 2-3cm daripada permulaan garisan rambut. Rasakan lekuk kecil di titik ini. Tekanan diletakkan di bahagian ini dapat melegakan sakit di bahagian tepi kepala dan mata yang letih.

Titik simetri ini terletak di belakang tangan antara ibu jari dan jari telunjuk. Tekanan yang diberikan pada bahagian ini melegakan sakit belakang, sakit gigi, dan tekanan pada otot leher.

Selamat mencuba!

Rahsia Bersugi dengan Kayu Sugi ini Membuatkan Ramai Penduduk Eropah dah Meninggalkan Berus Gigi Plastik Yang kita Guna

Rahsia Bersugi dengan Kayu Sugi ini Membuatkan Ramai Penduduk Eropah dah Meninggalkan Berus Gigi Plastik Yang kita Guna

Oleh: Hannan

Bersiwak atau lebih dikenali dengan bersugi kini jarang-jarang sekali dilakukan oleh kita sebagai seorang Islam. Ia merupakan amalan Rasulullah SAW yang sering dilakukannya sebelum menyempurnakan setiap pengambilan wuduk bagi menunaikan solat. Pernahkah kita terfikir apakah kelebihan bersiwak? Kenapa Rasullullah SAW begitu mementingkan amalan siwak, serta menggalakkan umatnya sentiasa mengamalkannya sehingga pernah bersabda di dalam beberapa hadisnya:

Dari riwayat Abu Hurairah ra daripada Rasulullah SAW (1) :
(لولا أن أشق على أمتي لأمرتهم بالسواك مع كل الصلاة)

Daripada Aisyah ra bahawasanya Rasullullah SAW bersabda (2)
(السواك مطهرة للفم مرضاة للرب)

Malah kini telah wujud berbagai penemuan ilmiah dari sudut sains berkaitan dengan kayu siwak serta hikmahnya kepada kesihatan mulut dan gigi. Daripada beberapa kajian yang telah dikaji dan direkodkan kajiannya oleh Profesor Doktor Abdullah Abdul Ar-Razak Mas’ud As-Sa’id di dalam bukunya yang bertajuk “Siwak, Perhatian Berat Dalam Pengamalannya Untuk Kesihatan Gigi” antaranya adalah:

1) Kayu siwak terdiri daripada beberapa ciri yang boleh kita dapati daripada “gall tree”(3) yang dipercayai sebahagian daripada bahagian tumbuhan atau pokok yang secara saintifiknya mempunyai bahan anti-kulat juga sebagai bahan lawas untuk penghadaman. Malah kini terkenal di dalam penggunaan anti pengaliran darah (pembekuan darah). Namun Doktor Abdullah Abdul Razak menegaskan bahawa kayu siwak adalah bersih serta ciri-ciri yang terkandung di dalamnya boleh membersihkan gusi serta gigi manusia serta merawat luka kecil yang terdapat pada gigi kita serta menghalang pengaliran darah daripadanya.

2) Bahan yang terdapat di dalam siwak mempunyai perkaitan dengan sejenis minyak yang dinamakan “Sinigrin”(4) (minyak biji sawi @ mustard). “Sinigrin” ini juga digunakan di dalam pembuatan sejenis agar-agar yang digabungkan dengan gula yang boleh kita dapati daripada buah anggur. Namun dengan penggunaan sejenis enzim “Myrosinaze enzymes” dapat memisahkan agar-agar itu kepada dua komponen semula, iaitu minyak “Sinigrin” dan gula anggur. Hasil minyak ini baunya cukup kuat malah rasanya pahit dan hangat, seperti apa yang dirasai oleh sesiapa yang baru pertama kali menggunakan kayu siwak. Kajian turut membuktikan bahawa bahan ini boleh membantu dalam membunuh beberapa jenis kuman.

Begitu juga kajian oleh seorang ketua bagi Institut Kajian Kuman dan Wabak di salah sebuah universiti di Jerman (Rostod University) bahawa kesan daripada bahan yang terdapat di dalam kayu siwak sama seperti kesan “Penisillin” (sejenis anti-biotik) yang membantu malah boleh membunuh pertumbuhan kuman dan diantara salah satu contoh kumannya adalah “Staphylococcus”.

Perkara ini juga yang dipersetujui oleh salah seorang hakim syari’e di Universiti Karachi Pakistan, Profesor Abdul Hamid yang mengatakan bersiwak boleh membunuh sebanyak lima jenis kuman yang terdapat pada mulut kita. Malah disokong kenyataannya oleh teman seperjuangannya Profesor Mohamad Walid Hamud yang mengatakan kayu siwak yang biasanya digunakan untuk bersugi adalah daripada sejenis kayu “Ud Al-Arak”(5) di antara tumbuhan perubatan yang mengandungi bahan perekat gam (adhesive), bahan penyuci, bahan pengawet (masam), bahan pewangi, bahan hablur silika, dan bahan yang mengandungi garam mineral.

Kajian yang lain mengatakan tumbuhan perubatan ini “Ud Al-Arak” adalah sejenis tumbuhan yang strukturnya terdiri daripada bahan fiber yang mengandungi sodium karbonat, dan ia merupakan bahan kimia yang banyak kelebihannya di dalam penghasilan ubat gigi malah kini setelah kajian lebih meluas daripada kayu siwak dilakukan, terdapat penghasilan sejenis bahan kimia pada strukutur kayunya dikenali dengan nama saintifiknya sebagai “Tannic Acid” yang boleh menghalang jangkitan kepada gusi dan menghalang pembentukan karies gigi.

Kesimpulannya, berikut merupakan beberapa fakta tentang struktur kimia yang telah dinyatakan oleh seorang pakar farmasi (penyediaan ubat) yang dikenali sebagai Sallahuddin Hanafi setelah beberapa eksperimen dijalankan ke atas ubat gigi yang dihasilkan daripada kayu siwak:.

1) Ia mengandungi beberapa sumber garam mineral, sodium klorida (sodium chloride), kalsium, sodium, fosfat (phosphate), zat besi, silica, dan lain-lain lagi. Ternyata sebahagian daripanya mempunyai faedah yang tersendiri pada gigi serta gusi manusia. Di antaranya, bahan klorin yang terdapat di dalam sodium klorida membantu mengekalkan keputihan kepada gigi kita.

2) Ia juga mengandungi minyak yang berbau harum (essences oil), merupakan sejenis minyak yang mempunyai haruman yang menyegarkan yang hampir sama dengan haruman ubat gigi yang berada di pasaran pada hari ini. Kajian mengatakan bahawa minyak ini warnanya perang kemerah-marahan. Boleh dikatakan salah satu daripada faedah bersiwak adalah mengelakkan bau yang tidak menyenangkan hasil tinggalan sisa-sisa makanan di antara celah gigi kita.

Begitulah di antara beberapa faedah daripada kayu siwak, dan beberapa maklumat dari sudut saintifiknya. Malah tidak dinafikan, semakin banyak kajian serta eksperimen telah dilakukan di beberapa buah negara samada di Timur Tengah, Eropah, Amerika, dan beberapa buah negara lain tentang kelebihan daripada amalan bersiwak. Sehingga kini telah muncul pelbagai produk moden bagi ubat gigi, atau bahan pencuci mulut yang bahan-bahannya adalah daripada pencampuran kayu siwak ini.

Namun begitu, kita sebagai pewaris umat Rasullullah SAW, nabi junjungan yang telah dipilih oleh Allah SWT sepatutnya berasa bersyukur kerana umat Islam adalah populasi yang aslinya telah didedahkan dengan amalan bersiwak ini.

Sesungguhnya, agama Islam merupakan satu anugerah yang tidak terhingga yang dikurniakan oleh Allah SWT bersama dengan “role model” yang begitu sempurna iaitu Rasullullah SAW kepada kita. Tidak dinafikan, segala yang datangnya dari kata-kata serta perbuatan Saiyidina Muhammad SAW adalah datangnya daripada Pencipta agung bagi seluruh makhluk di muka bumi ini, ALLAH SWT. Bukankah agama Islam merupakan agama yang cukup ideal dan sempurna, merangkumi dari segala aspek kebaikan di dunia dan ganjaran bagi yang bertakwa di akhirat kelak…SUBHANALLAH!

(1) Al-Bukhari 1/ 283 nombor hadis (13458) dan dari Muslim 1/220 hadis 42 / 252.
(2) An-Nasaie 1/10, Ibnu Khuzaimah 1/70 nombor hadis 135.
(3) Sejenis pokok oak.
(4) Bahan kimia terhasil daripada pertumbuhan fungus atau kulat seperti bintik hijau untuk membunuh kuman yang menyebabkan penyakit.
(5) Sejenis tumbuhan daunnya boleh dimakan binatang ternakan dan batangnya dibuat untuk bersugi.

Lagi tentang fadhilat bersugi / mengosok gigi

Setengah fadilat bersugi iaitu dua rakaa’d sembahayang dengan mengosok gigi terlebih baik daripada tujuh puluh rakaa’d tampa mengosok gigi, orang yang bersugi mendapat keredaan tuhan, mensucikan mulut, mengelokkan bau mulut, menambah kercerdikan, mencerahkan mata, melambatkan tumbuh uban, mengelok tulang belakang, menggandakan pahala dan mengingatkan kalimah sahadah ketika hendak mati.

Masa disunatkan bersugi

Sunat bersugi pada tiap-tiap keadan dan yang terlebih kuat dituntut pada ketika hendak membaca al-Quran, ketika hendak sembahyang kerana sabda nabi

Quote
لو لا أن أشق علي أمتى لأمرتهم بالسواك عند كل صلاة وفي رواية عند كل وضؤ

Ertinya jikalau tidak menyusahkan umat ku sesunguhnya aku hendak memperwajibkan mereka itu bersugi pada tiap-tiap kali hendak sembahyang dan pada satu riwayat pada tiap-tiap kali mengambil wuduk.

Sunat bersugi ketika berubah bau mulut, ketika bangun daripada tidur, ketika kuning gigi, dan sunat pula ketika hendak tidur, ketika mengambil wuduk, ketika membaca hadihs, ketika hendak mati kerana bersugi memudahkan keluar roh dan banyak lagi masa disunatkan bersugi, lihatlah pada kitab-kitab yang beser.

Waktu makruh bersugi

Orang yang berpuasa dimakruhkan bersugi kemudian daripada gelincir matahari samaada puasa fardu atau sunat. Berkekalan makruhnya sehinga terbenam matahari. Imam Nawawi telah memilih akan ketiadan makruh samaada sebelum gelincir matahari atau sesudahnya.

Cara bersugi

Disunatkan bersugi dengan tangan kanan dan dimulakan mengosuk pada gigi garaham pehak kanan mulut sebelah atas. bawah, luar dan dalam. Hendaklah dilalukan berus gigi atau kayu sugi di atas langit-langit dan gusi dengan perlahan-lahan supaya tidak bedarah. Hendaklah dilalukan pada gigi dan lidah. Sunat mengosuk melintang gigi. Makruh mengosuk membujur gigi kerana merosakkan gusi dan berdarahnya.

Alat- alat bersugi

Kayu terlebih utama dibuat bersugi daripada lainnya. Kayu yang mempunyi bau yang harum terlebih utama daripada kayu yang tidak mempunyi bau. Kayu arak terlebih utama daripada yang lain kerana ia mempunyi bau yang harum, mempunyi bulu seperti berus dan kerana nabi النبي صلى اللّه عليه وسلم mengunanya; mengiringinya pelepah kurma kerana alat sugi terakhir nabi; mengiringinya kayu zaitun kerana sabda nabi النبي صلى اللّه عليه وسلم

Quote
نعم السواك الزيتون من شجرة مباركة تطيب الفم وتذهب بالحفر وهو سواكى
وسواك الأنبياء من قبلى

Ertinya sebaik-baik berus gigi kayu zaitun ia adalah kayu yang diberi berkat. Ia mengelokkan bau mulut dan menghilang penyakit gigi. Kayu zaitun adalah berus gigi aku dan berus gigi nabi-nabi sebelum aku.

Sumber : Ustaz Mohammad Elias

https://thebest4u.wordpress.com/2009/09/15/fadhillat-bersugi/
Bahaya Teh Ais dan Teh Panas yang Boleh Membunuh yang Masyarakat kita Tak Tahu !!!

Bahaya Teh Ais dan Teh Panas yang Boleh Membunuh yang Masyarakat kita Tak Tahu !!!

Mesti ada yang tertanya, kenapakah ? Semua benda yang ada dalam dunia ni mesti ada kebaikkan dan keburukkan untuk kita. Sama macam Teh Panas Dan Teh Ais, ada kebaikkan dan ada keburukkan. Jom baca apakah Bahaya Teh Panas Dan Teh Ais.

Bahaya Teh Panas

Hasil kajian terbaru oleh peneliti Iran mengatakan, meminum teh dalam keadaan masih panas berpotensi menjadi punca barah kerongkong.
Reza Malekzadeh dari Tehran University meneliti 300 orang yang kebiasaan minum didiagnosis mengidap barah kerongkong, sementara 571 orang lainnya dalam keadaan sehat. Mereka semua berasal dari daerah yang sama, di negeri Golestan, di Iran Utara.

Golestan merupakan salah satu daerah dengan tahap barah kerongkong tertinggi di dunia walaupun jumlah yang merokok dan meminum alkohol sangat rendah.

Kajian juga mengatakan orang yang selalu meminum teh kurang dari 2minit setelah dituang, berisiko meransang perkembangan barah menjadi lebih cepat jika dibandingkan dengan mereka yang menunggu 4minit atau lebih. Tidak ada keterangan pasti seberapa panas suhu teh yang menyebabkan barah, namun peneliti menyimpulkan luka akibat panas dari teh akan menyebabkan iritasi kerongkong.

Bahaya Minum Teh Ais

Teh ais sepertinya memang menjadi kegemaran ramai dan iannya mudah untuk kita temui baik diwarung pinggir jalan hingga restoran mewah pun menyediakan teh ais sebagai salah satu menu minumannya.

Tapi tahukah anda, di sebalik nikmatnya, teh ais menyimpan potensi membahayakan kesihatan. Penelitian Loyola University Chicago Stritch School of Medicine mengatakan,pengambilan teh ais berlebihan mampu meningkatkan risiko penyakit batu karang.

Teh ais mepunyai kandungan oksalat yang tinggi, salah satu bahan kimia yang menjadi punca pembentukan batu ginjal. “Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu karang, teh ais merupakan minuman berbahaya,” kata Dr John Milner, pembantu Profesor Departemen Urologi.

Oleh kerana itu, Milner menyarankan, mengganti pengambilan teh ais dengan air putih, atau mencampurnya dengan lemon. Lemon kaya kandungan asid sitrik, dapat menghalang pertumbuhan batu karang.

Batu karang adalah kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya terdapat dalam ginjal atau saluran pundi kencing. Mineral tak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tapi dalam kondisi tertentu akan mendap dan membentuk batuan di dalam saluran pundi kencing .

Bukan tak boleh minum langsung, tapi pandai pandailah menghadkan dan mengawal cara kita mengambil minuman tersebut.

Sumber : LM Merah

Hanya Orang Malas Yang Tidak SHARE Info Penting Ini..!!! Kerana Sekali Anda SHARE anda Telah Menolong Jutaan Manusia.. Inilah Cara Ampuh Menyembuhkan Katarak, dan Tum0r Mata..Hanya Dalam 5 Minit..!!!!! Berikut Caranya:

Hanya Orang Malas Yang Tidak SHARE Info Penting Ini..!!! Kerana Sekali Anda SHARE anda Telah Menolong Jutaan Manusia.. Inilah Cara Ampuh Menyembuhkan Katarak, dan Tum0r Mata..Hanya Dalam 5 Minit..!!!!! Berikut Caranya:

Walau sebagian besar penyakit katarak sehubungaan dengan usia. Aspek-faktor spesial yang tingkatkan kesempatan terkena penyakit katarak. Kesempatan itu mencakup mereka yang mer0k0k, mengomsumsi alk0h0l dalam jumlah yang sangatlah terlalu berlebihan, pernah alami cedera mata atau bedah mata.

Tanaman herbal yang bisa menolong mengobati penyait ini satu diantaranya yakni tumbuhan kitolod. Tanaman Kitolod memiliki k4ndungan bahan lebelin, lobelamin serta isotomin. Daunnya memiliki k4ndungan alkal0id, sap0nin, flav0noid, serta polifen0l. Getahnya bertindak singk! rkan akar bakteri pada mata hingga sekian cocok untuk mengobati serta obati katarak, minus, plus, bahkan tumor
; ” mata.

Berikut ini yakni resep racikan alami untuk menolong mengobati penyakit katarak Anda.

Bahan

– Bunga kitolod yg tetap masih fresh seadanya.
– 1 gelas air putih.

Langkah buat Ramuannya sebagai berikut :

Bersihkan bersih semua berbahan.
Berikanlah bunga kitolod fresh ke satu gelas air putih.
Tutup gelas serta diamkan selama 5 menit, lantas gunakan air rendaman bunga itu untuk meramb4ng atau merendam mata.
Kerjakan dengan cara teratur, keseharian hingga kondisi serta keadaan penyakit katarak yang di derita selekasnya lebih baik.

Semoga bermanfaat ya, silakan berbagi

KOMEN PAKLONG

Sebagai seorang doktor, memang tak ada kajian lagi untuk bahan ini. Kalau nak pakai pun , biarlah selepas kita guna ubat hospital dulu, dan maklumkan pada doktor kita. Doktor akan nasihat samada bahan ini kacau buah pinggang kita, atau kacau ubat yang dia bagi atau tidak.
Kepada yang melolong kononnya ganja itu ubat kanser, sudah ada kajian yang menafikan kenyataan itu. Paklong tanya pada pakar kanser, rakan sejawat paklong, dia gelak berdekah dekah !!